Epistemological and methodological characteristics of final degree projects from the Bachelor of Science in Nursing at Universidad Nacional de la Matanza (UNLaM): a retrospective study.

Authors

  • Silvia Figueredo Universidad Nacional de La Matanza, Departamento de Ciencias de la Salud, San Justo, Argentina.
  • Silvia Patricia Miño Universidad Nacional Arturo Jauretche, Instituto de Ciencias de la Salud, Florencio Varela, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.54789/rs.v3i2.30

Keywords:

nursing research, academic dissertation, nursing theory, bibliometrics, knowledge, methods

Abstract

This work analyzes 29 Nursing Final Degree Projects (NFDP) at Universidad Nacional de la Matanza (UNLaM) (2014-2018). Quantitative approaches (72%) predominate over qualitative ones, with an emphasis on descriptive public health studies. Results show limited integration of nursing theories and insufficient exploration of the disciplinary role. The study reveals an epistemic gap in nursing academic production.

References

-Kérouac S, Pepin J, Ducharme F, Duquette A, Major F. El pensamiento enfermero. Barcelona, Masson, 1996.

-Guzmán Díaz DA. Calidad de las tesis en la escuela universitaria de enfermería en Lima-Perú, período 2011-2015. Cuid Salud [Internet]. 2017 [citado marzo 2023], 3(1):288-295. Disponible en: https://doi.org/10.31381/cuidado_y_salud.v3i1.1425

-Ochoa-Vigo K, Ruíz-Garay M, Parodi-Carro A. Evaluación de tesis de pregrado en una escuela de enfermería: relato de experiencia. Rev enferm Herediana [Internet]. 2016 [citado marzo 2023], 9(1):62-67. Disponible en: https://doi.org/10.20453/renh.v9i1.2865

-Vargas C, Barrera-Cruz A, Reyes-Morales H, Rangel-Flores H. Las tesis de licenciatura en enfermería: características y calidad. Aquichan. 2018;18(2):213-226.

-Orellana AY, Sanhueza O. Competencia de investigación en enfermería. Ciencia y enfermería [Internet]. 2017 [citado marzo 2023], 17(2):9-17. Disponible en: http://doi.org/10.4067/S0717-95532011000200002

-Siles J. Epistemología y enfermería: Por una fundamentación científica y profesional de la disciplina. Enfermería Clínica [Internet]. 1999 [citado marzo 2023], 7(4):88-194. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/234051363_Epistemologia_y_enfermeria_Por_una_fundamentacion_cientifica_y_profesional_de_la_disciplina

-Zaider-Triviño V, Sanhueza OA. Paradigmas de investigación en enfermería. Ciencia y Enfermería [Internet]. 2005 [citado en Febrero 2023], 11(1):17-24. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/cienf/v11n1/art03.pdf

-Pérez-Arenas D, Condés-Infante JF. Evaluación Curricular de la Maestría en Investigación de la Educación del ISCEEM (Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México): Formación para la Investigación y Eficiencia Terminal. Debates en Evaluación y Currículum/Congreso Internacional de Educación: Currículum 2019 [Internet]. 2020 [citado en Febrero 2023]; 5(5). Disponible en: https://centrodeinvestigacioneducativauatx.org/publicacion/pdf2019/D031.pdf

-Rodríguez-Bustamante P, Báez-Hernández FJ. Epistemología de la profesión enfermera. En revista de enfermería [Internet]. 2020 [citado febrero 2023], 14(2). Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2020000200013

Published

2024-12-01

How to Cite

Figueredo, S., & Miño, S. P. (2024). Epistemological and methodological characteristics of final degree projects from the Bachelor of Science in Nursing at Universidad Nacional de la Matanza (UNLaM): a retrospective study. ReDSal, 3(2), 23–30. https://doi.org/10.54789/rs.v3i2.30