Epistemological and methodological characteristics of final degree projects from the Bachelor of Science in Nursing at Universidad Nacional de la Matanza (UNLaM): a retrospective study.
DOI:
https://doi.org/10.54789/rs.v3i2.30Keywords:
nursing research, academic dissertation, nursing theory, bibliometrics, knowledge, methodsAbstract
This work analyzes 29 Nursing Final Degree Projects (NFDP) at Universidad Nacional de la Matanza (UNLaM) (2014-2018). Quantitative approaches (72%) predominate over qualitative ones, with an emphasis on descriptive public health studies. Results show limited integration of nursing theories and insufficient exploration of the disciplinary role. The study reveals an epistemic gap in nursing academic production.
References
-Kérouac S, Pepin J, Ducharme F, Duquette A, Major F. El pensamiento enfermero. Barcelona, Masson, 1996.
-Guzmán Díaz DA. Calidad de las tesis en la escuela universitaria de enfermería en Lima-Perú, período 2011-2015. Cuid Salud [Internet]. 2017 [citado marzo 2023], 3(1):288-295. Disponible en: https://doi.org/10.31381/cuidado_y_salud.v3i1.1425
-Ochoa-Vigo K, Ruíz-Garay M, Parodi-Carro A. Evaluación de tesis de pregrado en una escuela de enfermería: relato de experiencia. Rev enferm Herediana [Internet]. 2016 [citado marzo 2023], 9(1):62-67. Disponible en: https://doi.org/10.20453/renh.v9i1.2865
-Vargas C, Barrera-Cruz A, Reyes-Morales H, Rangel-Flores H. Las tesis de licenciatura en enfermería: características y calidad. Aquichan. 2018;18(2):213-226.
-Orellana AY, Sanhueza O. Competencia de investigación en enfermería. Ciencia y enfermería [Internet]. 2017 [citado marzo 2023], 17(2):9-17. Disponible en: http://doi.org/10.4067/S0717-95532011000200002
-Siles J. Epistemología y enfermería: Por una fundamentación científica y profesional de la disciplina. Enfermería Clínica [Internet]. 1999 [citado marzo 2023], 7(4):88-194. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/234051363_Epistemologia_y_enfermeria_Por_una_fundamentacion_cientifica_y_profesional_de_la_disciplina
-Zaider-Triviño V, Sanhueza OA. Paradigmas de investigación en enfermería. Ciencia y Enfermería [Internet]. 2005 [citado en Febrero 2023], 11(1):17-24. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/cienf/v11n1/art03.pdf
-Pérez-Arenas D, Condés-Infante JF. Evaluación Curricular de la Maestría en Investigación de la Educación del ISCEEM (Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México): Formación para la Investigación y Eficiencia Terminal. Debates en Evaluación y Currículum/Congreso Internacional de Educación: Currículum 2019 [Internet]. 2020 [citado en Febrero 2023]; 5(5). Disponible en: https://centrodeinvestigacioneducativauatx.org/publicacion/pdf2019/D031.pdf
-Rodríguez-Bustamante P, Báez-Hernández FJ. Epistemología de la profesión enfermera. En revista de enfermería [Internet]. 2020 [citado febrero 2023], 14(2). Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2020000200013
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ReDSal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.