Effectiveness of computer simulators use and degree of competence development in Epidemiology

Authors

  • Fernando Proto Gutiérrez Universidad Nacional de La Matanza, Departamento de Ciencias de la Salud, San Justo, Argentina.
  • Patricia Cruzate Universidad Nacional de La Matanza, Departamento de Ciencias de la Salud, San Justo, Argentina.
  • Miriam Ecalle Universidad Nacional de La Matanza, Departamento de Ciencias de la Salud, San Justo, Argentina
  • Verónica Gimenez Universidad Nacional de La Matanza, Departamento de Ciencias de la Salud, San Justo, Argentina
  • Marlene Liporace Universidad Nacional de La Matanza, Departamento de Ciencias de la Salud, San Justo, Argentina
  • Flavia Martinez Universidad Nacional de La Matanza, Departamento de Ciencias de la Salud, San Justo, Argentina
  • Gonzalo Raimondo Universidad Nacional de La Matanza, Departamento de Ciencias de la Salud, San Justo, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.54789/rs.v1i1.7

Keywords:

Simulation, epidemiology and biostatistics, competency-based education, nursing education, learning, nursing education research

Abstract

This paper reports the preliminary results of the research project C2SAL-048 Effectiveness of the use of computer simulators and degree of development of competences in Epidemiology, carried out at the Department of Health Sciences in the Universidad Nacional de La Matanza. The objective of the study is to measure the effectiveness of the use of computer simulators according to the degree of development of competencies in Epidemiology students. To this aim, an experimental design consisting of a randomized sample of three groups of students is proposed. A two-way ANOVA is used in the analysis. Preliminary results show an improvement in the competencies evaluated, without the use of a computer simulator, so it is expected that the execution of the experimental design in the year 2022 will improve students´ scores when using two different types of simulators.

References

Aiello M, Martigani MD, López M, Gimenez V, José M, Proto Gutierrez F, León G. Uso de simuladores en la enseñanza de las Ciencias de la Salud. Universidad Nacional de La Matanza. 2013-2014.

Arras-Vota AM, Torres-Gastelú CA, García-Valcárcel-Muñoz-Repiso A. Competencias en Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) de los estudiantes universitarios. Revista Latina de Comunicación Social [Internet]. 2011 [citado el 25 de marzo de 2022]. (66):1-26. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/819/81921340018.pdf

Aiello M, Martigani M, Gimenez M, Proto Gutierrez F, León G. Los centros de simulación para la enseñanza de las Ciencias de la Salud. Universidad Nacional de La Matanza. 2015-2016

Gwirc S, Gimenez J, Proto Gutierrez F, Schwarcz S, Surbano V, Imperiale M, López M. Desarrollo de simuladores de baja fidelidad-alta eficiencia-bajo coste para prácticas preprofesionales y profesionales de Salud. Universidad Nacional de La Matanza. 2019-2020

Cataldi Z, Lage FJ, Dominighini C. Fundamentos para el uso de simulaciones en la enseñanza. Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales [Internet]. 2013 [citado el 25 de marzo de 2022]. 10(17):8-16. Disponible en: http://laboratorios.fi.uba.ar/lie/Revista/Articulos/101017/A2mar2013.pdf

Surbano V, Albertolli M, Ciccone D, Gimenez J, Herrera M, López M, Mambrín A, Moreira K, Proto Gutierrez F, Scalioti A, Schwarcz S. Hub de I+D+i en Simulación Clínica. Universidad Nacional de La Matanza. 2020

Oficina Internacional de Educación. Enfoque por competencias. [Internet]. 2020. [citado el 25 de marzo de 2022]. Disponible en: http://www.ibe.unesco.org/es/temas/enfoque-por-competencias

Faul F, Erdfelder E, Buchner A, Lang A. Statistical power analyses using G*Power 3.1: Tests for Correlation and Regression Analyses. Behavior Research Methods, 41, 1149-1160. [Internet]. 2009. Disponible en: https://www.psychologie.hhu.de/arbeitsgruppen/allgemeine-psychologie-und-arbeitspsychologie/gpower.html

Published

2022-06-01

How to Cite

Proto Gutiérrez, F. ., Cruzate, P. ., Ecalle, M., Gimenez, V., Liporace, M., Martinez, F., & Raimondo, G. (2022). Effectiveness of computer simulators use and degree of competence development in Epidemiology. ReDSal, 1(1), 29–33. https://doi.org/10.54789/rs.v1i1.7