Report of pedagogical innovation in the Nutrition and Sports subject of the degree in Nutrition at the Universidad Nacional de La Matanza
DOI:
https://doi.org/10.54789/rs.v1i1.8Keywords:
innovation, higher education, communication, learning, nutrition and sports sciences, communication evaluationAbstract
This article develops a pedagogical innovation implemented in the Nutrition and Sport subject between 2015 and 2020. As a research device, the teaching pedagogical memory was used, and the narrative documentation of the experience was analyzed. The strategies implemented, centered on students, sought theoretical-practical integration. Effective communication, together with teacher support, allowed continuous improvement of the educational process.
References
Litwin E. El oficio de enseñar. Condiciones y contextos. Ed. Paidós; 2008.
Vallejo P. La relación profesor-alumno en el aula. Editorial PPC; 1998.
Díaz-Barriga F. Enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores. 2006;47:121-122. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3333/333328828008.pdf (último acceso 9 de agosto de 2021).
Salas Perea R, Ardanza Zulueta P. La simulación como método de enseñanza y aprendizaje. Educ Med Super. 1995;9(1):3-4. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21411995000100002&lng=es&tlng=pt (último acceso 9 de agosto de 2021).
Davini M. Bases metodológicas para la educación permanente del personal de Salud. Organización Panamericana de la Salud; 1989. Disponible en: https://iris.paho.org/handle/10665.2/18741?locale-attribute=es (último acceso 9 de agosto de 2021).
Aguilar Gordón F. Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estud. pedagóg. 2020;46(3):213-223. Disponible en: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000300213 (último acceso 9 de agosto de 2021).
Suárez D. Relatos de experiencia, saber pedagógico y reconstrucción de la memoria escolar. Educ. rev. [online]. 2011;27(1):387-416. Disponible en: https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000100018 (último acceso 2 de octubre de 2021).
Cortes de Las Heras J. Guía de evaluación educativa para el profesorado de educación primaria y secundaria. Disponible en: https://www.santiagoapostolcabanyal.es/wp-content/uploads/2017/08/Gu%C3%ADa-de-evaluaci%C3%B3n-educativa.pdf (último acceso 9 de agosto de 2021).
Sangrá A. (coord.), Badia A, Cabrera N, Espasa A, Fernández Ferrer M, Guàrdia L, Guasch T, Guitert M, Maina M et al. Decálogo para la mejora de la docencia online, propuestas para educar en contextos presenciales discontinuos. Fundació per a la Universitat Oberta de Catalunya, Avinguda del Tibidabo, 2020, 39-43 (08035 Barcelona). Editorial UOC. Disponible en: https://globaleducationforum.org/wp-content/uploads/2021/10/DOC-2-Decalogo-parala-mejora-de-la-docencia-online.pdf (último acceso 9 de agosto de 2021).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ReDSal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.